Finis

Labels

Saturday 24 March 2012

Budak Memiliki Hidung Seperti Badut

Kanak-kanak mempunyai hidung seperti badut? Kes ini memang berlaku di Slough, Berkshire di mana seorang kanak-kanak berusia dua tahun bernama Toddler Connie Llyoyd mempunyai ketumbuhan di hidungnya. Ketumbuhan yang tidak berbahaya di hidung (Benign Tumor) telah menyebabkan hidungnya serupa seperti badut atau dalam istilah bahasa Inggerisnya, Clown Nose.

Connie menjadi pemalu disebabkan ketumbuhan dihidungnya dan membuatkan kanak-kanak lain sering mengejeknya sebagai "Hidung Badut".

Pada awalnya, ibu bapa Connie dimaklumkan bahawa tiada penyembuh untuk ketumbuhan tersebut dan juga telah diberi amaran bahawa hidung anaknya boleh berdarah sehingga menyebabkan kematian jika tercalar atau tergesek.

Setelah sekian lama mencari sesiapa yang boleh membantu anaknya, akhirnya ibu bapa Connie berjumpa dengan Dr Lain Hutchison yang merupakan doktar pakar dalam pembedahan di bahagian muka.

Akhirnya Connie boleh kembali senyum setelah doktor telah berjaya membedah dan membuang ketumbuhan di hidungnya. Pembedahan tersebut dijalankan di hospital pakar kulit yang mengambil masa tiga jam setengah. Kini, hidung Connie kelihatan seperti hidung ibunya walaupun terdapat sedikit kesan parut akibat daripada pembedahan tersebut.

Sebelum (kanan) dan selepas menjalani pembedahan

0 comments:

Post a Comment